Hoe baal je eigenlijk verstandig?
en….
Hoe leer je kinderen adequaat reageren op frustraties?
Met behulp van spel en een boosheidsthermometer
Hoe zorg je dat een kind minder van slag is bij pech?
Hoe leer je kinderen balen met respect voor zich zelf?
Hoe leer je kinderen balen met respect voor de ander?
Hoe zorg je dat een kind beter is opgewassen tegen de frustraties van alledag?
Hoe krijg jezelf meer rust en zelfvertrouwen in de omgang met frustraties?
Balen of boos zijn mag gerust
Het gaat er alleen om dat je frustraties op een veilige manier uit:
Balen of boos zijn met respect voor jezelf
en met respect voor de ander
zonder anderen of jezelf pijn te doen.
Boos zijn zonder iets kapot te maken.
Bij Mentalize leren kinderen vol zelfvertrouwen wat ze kunnen doen als het even tegen zit.
Gewenst boos gedrag als ‘Even balen, schouders ophalen’, ‘“stop!” zeggen’, ‘verstandig even terug trekken’, ‘afkoelen’, en ‘stoppen met pijn doen’, worden als vaarkinderen digheden gezien waar je trots op kan zijn. Vaardigheden die je door positieve aandacht hiervoor steeds beter onder de knie zult gaan krijgen. Een patroon van positieve verbindende interacties kan zo ontstaan en het zelfvertrouwen wordt hiermee bevorderd.
‘Zachtjes Balen met behulp van de boosheidsthermometer’ biedt enkele positieve en praktische bruikbare handvatten, voor kinderen en ouders om verstandig te leren balen.
Ouders en kinderen, die zich verdiept hebben in ‘zachtjes balen’ ervaren meer rust en zelfvertrouwen in de omgang met de frustraties van alledag!
‘Zachtjes balen’ is bruikbaar voor het gemiddelde gezin, maar ook ook voor gezinnen met groter ontploffingsgevaar.